Rekenen is leuk, Reken Maar!

rekenenAl op jonge leeftijd komen kinderen spelenderwijs in aanraking met getallen en hoeveelheden.
Via allerlei spelletjes, spelsituaties en via de omgeving raken ze  vertrouwd met het rekenen.

Op school leren kleuters spelenderwijs omgaan met hoeveelheden en getallen.

Vanaf groep 3 worden de rekendoelen al snel omvangrijker.

Wat weten leerlingen aan het eind van:

Groep 3 Groep 4 Groep 5
– Getallen tot 20
– Optellen en aftrekken
– Splitsen, halveren, verdubbelen
– Getallenlijn tot 100
– Start Klokkijken
– Sommen tot 100
– Tafels
– Klokkijken
– Meten en wegen
– Sommen tot 1000
– Breuken, verhoudingen
– Hoofdrekenen

Soms heeft een kind eigenlijk nog geen goede basis om verder te gaan met de leerstof van het rekenonderwijs. Ze gaan steeds moeilijkere sommen oefenen terwijl ze nog niet alle vorige doelen behaald hebben. Dit kind kan onzeker worden en steeds meer fouten maken. Uiteindelijk zal dan dit kind niet meer meekomen met de leerstof. Vaak spreekt men dan over een rekenprobleem.

Een rekenprobleem is voor een kind erg vervelend, dit kan er voor zorgen dat een kind stil wordt en zich terugtrekt of dat het kind een negatief zelfbeeld krijgt en faalangstig  wordt.

Daarom is het belangrijk dat het kind tijdig geholpen wordt met een juiste aanpak. Kinderen die een goede basis hebben zijn zelfverzekerd. Zij kunnen nieuwe leerstof goed aan.  Vaak rekenen deze kinderen graag volgens een vaste aanpak, dit geeft hen houvast.

Dit helpt kinderen met rekenproblemen:
1.
Dagelijks oefenen (vooral de basis)
2. Herhalen van de leerstof (bijv. rekensommen tot 10, 20 of 100)
3. Positieve feedback krijgen (vergroten  van zelfvertrouwen)

Tips voor thuis

1.   Zorg voor een sterke basis
Kinderen die moeite hebben met rekenen hebben veel houvast aan een sterke basis. Zo kunnen ze met deze basis nieuwe leerstof beter aan. Vraag op school eens welke sommen nog niet goed lukken. Dit kunnen bijvoorbeeld optelsommen tot 100 zijn.  Het loont absoluut de moeite om deze sommen langere tijd extra te oefenen via een site, met een leuke app. of leuk spel. Blijf bij deze basis tot dat het kind geen moeite meer heeft met deze sommen. Varieer wel in de manier van oefenen en oefen dagelijks.

ambra

Bijv. Thuisversie Ambrasoft

2.   Speel Gezelschapspelletjes

Op een vast moment van de dag (bijv. na het eten) een gezelschapsspelletje doen is een ontspannen vorm van oefenen met rekenen. Bij deze spelletjes oefen je de getalrij en hoeveelheden.

Er zijn heel veel spellen waar rekenen in zit, van eenvoudig Ganzenbord tot strategisch Monopoly, maar ook Rummikub, Triominos of Yahtzee.

Ganzenbord3

Kijk ook eens op http://www.scalaleukerleren.nl voor uitdagende rekenspellen.

3.   Oefen rekensituaties uit het alledaagse leven
Via alledaagse situaties leert een kind heel veel, ook over rekenen. Zomaar een paar suggesties:

  • Tellen tijdens het eten (hoeveel happen, erbij, eraf , meer, minder)
  • Samen boodschappenlijstje maken en schatten hoeveel er nodig is
  • Afrekenen in de winkel en het teruggegeven geld natellen
  • Helpen bij het koken: een recept lezen en alles afwegen of tellen
  • Vragen stellen over de tijd (klok, dagindeling, dagen, maanden)
  • Maak schattingen met elkaar, bespreek de uitkomst
  • Bijv. bij het in bad gaan: hoeveel water is daar eigenlijk voor nodig?
  • Meetellen met de magnetron
  • Onderweg: hoeveel kilometer is het nog naar de bestemming?
  • Gesprekken voeren over (zak)geld en laten uitrekenen hoe lang het kind moet sparen voordat het iets kan kopen

rekenen

4.   Oefen dagelijks met Rekengames
Rekengames bieden steeds voldoende uitdaging en kinderen kunnen zelf het niveau en tempo bepalen. De doelen van een game zijn duidelijk en haalbaar. Dit is belonend voor een kind en daarom langer vol te houden. Uiteindelijk leert een kind hierdoor sneller en is er meer leeropbrengst. Belangrijk is dat het oefenen dagelijks gebeurt (bijvoorbeeld 5 min. per dag) Verder moet het aansluiten bij de interesse van het kind.

Visapp
Bijv. App: Motion Math Hongerige Vis

5.   Oefen de tafels met een app
Eind groep 4 en begin groep 5 staan in het teken van de tafels. Hoeveel is 6 x 7 ook alweer? En 5 x 9? Sommige kinderen kunnen best wat extra oefening gebruiken. Kinderen leren de tafels door héél veel en vaak hardop de tafel te zeggen en te oefenen.

tafeltrainer
Bijv. App: tafeltrainer

Leg de lat niet te hoog

Thuis bezig zijn met rekenen moet vooral een plezierige bezigheid zijn. Het is prettig voor een kind om iets te doen wat het kan; het zelfvertrouwen van kinderen groeit van succeservaringen en daardoor zullen ze op school weer makkelijker grotere uitdagingen aangaan. Leg de lat daarom niet te hoog bij het oefenen thuis. Probeer zoveel mogelijk aan te sluiten bij de leeftijd. En geef altijd positieve feedback, ook als het nog niet zo goed lukt.

Rekenen is leuk, reken maar!

Geplaatst door

Remedial Teacher met een passie voor ontdekken van de unieke kracht in een kind.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s